0555 687 39 65
info@halilibrahimcelik.av.tr

CHARGEBACK (TERS İBRAZ) MEKANİZMASI VE İŞLEYİŞİ

Miras, Bilişim, Ceza, Aile ve İş Hukuku Avukatı

Chargeback (Ters İbraz) Mekanizması ve İşleyişi-Av.H.İ. Çelik

Chargeback kredi kartı sahiplerinin, kendi kredi kartlarıyla yaptıkları işlemlere birtakım sebepler dâhilinde itiraz edebilmelerine verilen isimdir. Bu durum genellikle e-ticaret alanında alıcıların hak kaybına uğramaması saikine hizmet eden bir düzenlemedir. Türkiye’en çok az kimse tarafından bilinen chargeback sisteminde tüketicinin kredi kartı bankası tüketicinin yaptığı işlem için garantör konumundadur. Uluslararası kartlı ödeme sistemleri normları ve 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu ışığında chargeback sistemi alıcının kredi kartını çıkaran kuruluştan, işlemin tamamlandıktan sonra iptal edilmesini istemesi sonucu ortaya çıkar ve üç farklı taleple söz konusu olabilir.

-Alıcının satın almış olduğu ürünün, kendisine ulaşmaması.

-Ürünün, tanıtımından oldukça farklı nitelikte olması.

-Şahsın kredi kartının, dolandırıcılık amaçlı bir ürün alışverişi için izinsiz kullanılması.

Chargeback İtirazı Nasıl Yapılır?

Kart sahibi söz konusu kredi kartı ile yaptığı alışverişten dolayı kendisine borçlanılan edimin ifa edilmemesi yahut gereği gibi ifa edilmemesi halinde kredi kartını kendisinin kullanımına sunan bankaya itirazını ve ters ibraz talebini iletir. Kartı vermiş olan banka söz konusu itirazı alışverişin yapıldığı satıcı niteliğindeki işyerinin tabi olduğu bankaya yönlendirir. İşyerinin kullandığı banka ise söz konusu ters ibraz talebiyle ilgili olan alışveriş verilerini ve ilgili belgeleri satıcı niteliğindeki işyerinden talep eder. İşyerinin ise istenilen belge ve verileri bankaya iletmesi gerekmektedir. Eğer ki söz konusu veriler işyeri tarafından bankaya tebliğ edilmez ise alıcının ters ibraz talebini ihtiva eden edimin tutarı satıcının/işyerinin banka hesabından çekilir ve mağdur niteliğindeki alıcıya aktarılır. Alıcının söz konusu hiç ifa veya gereği gibi olmayan ifa durumlarından kaynaklanan mağduriyet, ters ibraz yani chargeback mekanizması ile giderilir.

İşyeri yahut satıcı, kendisinden talep edilen belge ve verileri tabi olduğu bankaya tebliğ ederse ve kabul görürse, alıcının ters ibraz talebi reddedilecektir. Nihayetinde bu mekanizma, salt alıcının çıkarlarına hizmet eden bir mekanizma olarak görülmemelidir.

Kart sahibi şahsın bilgisi dışında yapılan alışverişlerden dolayı kartın sahibi ters ibraz talebinde bulunabilme hakkına sahiptir. Bu durumda ispatı ve ibrazı gerekli olan önem arz eden belge ise -söz konusu alışveriş kargo aracılığı ile yapılmışsa- ıslak imzaya sahip olan teslim tutanağıdır. Kart sahibi bu tutanaktaki ıslak imzanın kendisine ait olmadığını öne sürerek ters ibraz talebini devam ettirebilir. Bunun dışında bir durum söz konusu ise ispatı zor bir süreç oluşacak ve bir avukattan hukuki yardım almak şahsın yararına olacaktır.

CHARGEBACK DİLEKÇESİ NASIL YAZILIR?

Cahrgeback itirazında en önemli unsur bankaya yapılan ilk başvuru dilekçesidir. Bütün sürecin ana kilit noktası olan chargeback itiraz dilekçesinin çok özenli ve dikkatli hazırlanması gerekmektedir. Son dönemde oldukça artı gösteren bu chargeback itirazlarından dolayı bankalar ince eleyip sık dokumaktadırlar. Yapılan itirazın ardından 5464 sayılı Bankacılık ve Kredi Kartları Kanununa göre; kart çıkaran kuruluşlar, kart ve ek kart hamillerinin kart kullanımıyla ilgili olarak yapacakları şikâyet ve itiraz başvurularını başvuru tarihinden itibaren yirmi gün içinde hamilin başvuru yöntemi kullanılarak ve gerekçeli bir şekilde cevaplandırmak zorundadır. Kuruluşlar, kart ve ek kart hamillerinin chargeback şikâyet ve itirazlarının ilgili birimlerine kolaylıkla ulaşmasını sağlayacak tedbirleri almakla yükümlüdür. Kredi kartı hamili, yapacağı başvuruda, hesap özetinin hangi unsurlarına itiraz ettiğini gerekçesiyle belirtmek zorundadır.

Ters İbraz İTİRAZ SÜRESİ

5464 Sayılı Kanun’da chargeback itirazı süresi ekstre tebliğ edildikten itibaren 10 gün olarak belirlenmiştir. Ancak pratik hayat içerisinde kimi durumlarda ürünün teslim süresi ekstreden çok sonra olabilmektedir. Bu tür durumlarda chargeback süresini ürünün belirlenen teslim tarihinden itibaren 10 gün olarak söyleyebiliriz. Her ne kadar kanun da bu yönde bir madde yoksa da pratikte gelişen hususlar böyle bir yorumda bulunma zorunluluğumuzu doğurmuştur. Ancak bu tür süre uzatımları için bir sözleşme bulunması zorunludur.

ULUSLARARASI CHARGEBACK KURALLARI

Chargeback yani harcama itirazı bizim hukukumuza özgü bir husus değildir. Hatta bizim hukuk sistemimizde oldukça dar tutulmuş harcama itirazı kurumu bulunmaktadır. Bu kural Visa ve Mastercard gibi uluslararası kart kuruluşları tarafından bankalara uygulanmaktadır. Bu nedenle kurala ilişkin gerekli ayrıntıları ancak bu şirketlerin web sitelerinden öğrenebilmekteyiz.

Chargeback yani harcama itiraz hakkında bilgi almak ve soru sormak için makalemiz altına yorum bırakabilirsiniz.

Av. Halil İbrahim ÇELİK & Hüseyin Alper ÇABUK

2.60 avg. rating (60% score) - 5 votes

18 cevap

  1. Uğur dedi ki:

    Merhaba, Garanti bankası ile çalışıyorum. Google adwords hizmetine yaptığım ödemeler için ters ibrazda bulundum. Toplamda 3 kere farklı tarihlerde ters ibrazda bulundum. 1 ve 2 ters ibrazım kabul edildi ve ödemelerimi aldım. 3 kez yani daha yeni bir ters ibrazda bulundum, dilekçemi işleme aldılar ama Tüm kredi kartlarımı ve şirket olarak kullandığım sanalpos ve mobil posumuda kapattılar ve bunu 1 saat içerisinde yaptılar. Neden olarak yarım agız ile dolandırıcılık yapıyormusum gıbı bir muamele yaptılar ki ortada böyle birsey yok. sadece bana neden daha önce hizmet alamadıgın bir yere bir daha ödeme yapıp geri istiyorsun dediler. bende google ye reklam vermek istiyorsanız. google ödeme yapabilirsiniz sadece dedim. Şu bri gercek 3 ters ibrazımda kabul olucak çünkü google MM hesabı kullanıcılara geri ödeme yapmak için bankanıza başvurun harcamaitirazı olarak diyor ve ödemenizi yapıor. ama bankaya bunu anlatamamdım. Sizce bu yapılan kapatma işlemleri usulen dogrumu en azından bana 3 gün önceden bıldırmesı veya gerekli bir kanıt sunması gerekmıyormu ?Teşekkürler

  2. Uğur dedi ki:

    Ben itirazımı yazılı dilekçe olarak gönderdim. Aradan 1 hafta gecti. Müşteri temsilcisi aradı ve dilekçe hakkında detaylı bilgi istedi durumu iyice anlamak için anlattım, tamam dedi ve işlemleri başlatıyorum dedi. Aradan 2 hafta gecti Benim ilk itiraz dilekçeme bakan kişi aradı, beni hatırladınız mı dedi. Evet dedim. Neden Memnuniyetsiz kaldıgınız, geri ödeme istediginiz bir firma ile tekrar çalıştınız ve yine ödemelerinizi istiyorsunuz. Bende firma geri ödemeleri banka üzerinden yapmamı talep ediyor bunuda dilekçemde belirttim dedim. daha önce iki sefer bu işlemi yaptım onaylandı. Eğer ortada bir usulsüzlük olsaydı böyle bir geri iadede olmazdı. Sonuc olarak ne kadarda dil döksem nafile. 1 Saat sürmeden kapattılar kartları şirket Mobilpos ve Sanalpos cihazlarımı. Yazılı bir açıklama veya mail gelmedi.

  3. Uğur dedi ki:

    Tamam Halil Bey, Yazılı bir açıklama geldiğinde sizinle iletişime geçicem.

  4. Barış bilen dedi ki:

    Halil Bey merhaba, değerli bilgileriniz için teşekkürler. Bir sorum olacak. Ben Garanti bonus kredi kartımla bit spor salonuna 15 ay üyelik yaptım. Üyeliğimin üçüncü ayında firma kapandı. Bekleyin açacağız dediler bekledik. 5 ay Sonra chargeback için bankaya başvurdum. Süre geçti diye red cevabı geldi. Burada yanlış olan şu ki ben hizmeti 2016 haziran ayına kadar almaya devam etmeliydim alamıyorum. Banka bu süreyi geleceğe dönük olarak düşünmeliydi. Çünkü ben devam eden bir hizmet satın aldım. Somut bir televizyon gibi bir ürün değil.. Şuan yapabileceğim bir şey var mıdır. Yardımcı olursanız mutlu olurum. Teşekkürler.

  5. Nureddin dedi ki:

    Bi siteden laptop siparişi verdik DenizBank kredi kartı ile . Laptop gelmedi ve gelmeyecek . Chargeback başvurusu yapmak istiyorum ama nasıl yapacağımı bilmiyorum. Bankadan yardımcı olmuyorlar. Örnek dilekçe gösterebilir misiniz?

  6. Hasan dedi ki:

    Selamlar ben 3 4 yıldır internet üzerinden illegal site olan tem….betten bahis oynuyordum .. sonunda oynamayı bıraktım ve bir daha bu illete asla bulaşmıycam … Para yatırma yöntemlerim ukash kart , astropay kart , hemen havale yöntemleridir .. İnternetten ne kadar araştırdıysam yalnızca kredi kartılarıyla yapılan bahislerde iade olunabileceği ve o da ancak son 3 ya da 4 ayın parasının bankadan alınabileceği söyleniyor..sorum şudur efendim
    1 bahis sitesi sahibi yasak olduğunu bildiği halde hem ülkemizde bahis sitesi açmış hem de dolandıracak kadar cüretkar olmuştur.Ben oynadığım bu siteyi şikayet yoluyla paramı iade alabilirmiyim siteden?
    2 para yatırma yöntemi olarak kullandığım ukash kart, astropay kart gibi şirketleri şikayet ederek paramı iade alabilirmiyim? Sonuçta hem yasal olmayan bir kuruluş hem de ülkemizde yasal olmayan bahis sitelerine para aktarımı konusunda kolaylık sağlayarak insanların bu illeten mahfolmasına sebep oluyor..
    3 Türk Telekoma tazminat davası açsam nasıl olur ? Sonuçta yasak olduğu bilindiği halde 250 den fazla bahis sitesi ve yine sayısı yüzlerce olan bahis sitelerine para aktarım kart(ukash , astropay vs) siteleri bulunmaktadır . Bu sitelerin ülkemizde yaptığı ciro yasal olan bir ülkeden çok daha fazla olduysa bunun önüne geçmesi için Türk Telekoma da şikayet etme şansımız varmıdır paramızı Telekomdan alabilirmiyiz?
    4 Bankayı şikayet ederek paramı alabilirmiyim? Bahis sitelerine aracılık eden ukash ve astopay kartların da hesaplarının bulunduğu bu bankalar istedikleri taktirde hangi şahsın neye hizmet ettiğini öğrenip hesabı anında kapatabilirler fakat onların da işine geliyor bazı şeyler .. Bankayı şikayet etsem nasıl olur?

  7. Mürsel Özdemir dedi ki:

    İkili opsiyon şirketleri tarafından dolandirildim baya para kaybeddim yardımcı olur musunuz. Saygılarımla.

  8. tamer dedi ki:

    hocam merhabalar hocam ikili opsiyon sitelerine yüklü miktara para kaptırdım… sonra ilgili firmalar ile iletişime geçtim ve geri iade istedim.. aslında her şey yolunda gidiyordu ama işlem yaptırdıkları platform hatalı ve gerçek verileri yansıtmıyordu… bana geri iade olmayacağını ve mali kayıp yaşadığımı söylediler.. ilgili sözleşmeye istinaden kesinlikle geri iade yapamayacaklarını söylediler… ellerinde kimlik fotokopisi ve ikametgah belgem var onun haricinde kesinlikle ve kesinlikle ıslak imzalı sözleşme veya bağlayıcı her hangi bir belge yoktur.. sadece internet üzerinden kayıt olurken sözleşme kabulu yaptım.. ..ilgili firmalar bulundukları yerde yasal firmalar …..lütfen harcama itirazında bulunursam bir sonuç elde edebilir miyim? teşekkür ederim..

  9. Yasin erdin dedi ki:

    Merhabalar halkbank, akbank ve işbankası kredi kartlarım ile 3d olup olmadığını hatırlamadığım şekilde ecopayz ve ochapay isimli şirketlere para yatırarak bahis şirketlerine para yatırdım, daha sonra bu bahis şirketleri kazandığım paraları vermediler, bende konuyu internetten öğrendiğim kadarı ile bankaya dilekçe ile başvurdum ve işbankası hariç akbank ve halkbank dilekçelerimi işleme aldılar ancak 20-23 mart tarihleri arasında halkbank karşı taraftan gelen itiraz savunması doğrultusunda itirazımı olumsuz sonuçlandırdığını beyan etti, akbankta olumsuz sonuçlandırdı ancak tarafıma herhangi bir belge sunmadı, konuyu tbb ve bddk şikayete taşıdım ama olumsuz sonuçlandırdı, ben herseyi yaptım ama alabilme sansım var ise halen dava ile vb yollarlar görüşmek istiyorum ayrıca itiraz martta sonuçlandırıldı ama ecopayz hesabim halen eksi bakiyede gozukmekte banka parayı işletiyo olabilir mi bi kaç kisiye bu sekilde ol umsuz sonuclandi deyip bir sure sonra paraları hesaplarına aktarmislar cevabiniz ve ilginiz icin simdiden tesekkurler

  10. Hüseyin dedi ki:

    Merhaba Halil Bey
    Akbank a Forex (38.000 TL)ve Bahis firmaları(17.000 TL) ile ilgili yaptığım harcama itirazımın ilk başvurum şu şekilde neticelendi .yurtdışı Forex firmasına yaptığım itirazlar reddedildi, bahis firmalarına yapılan ödemeler ise tarafıma ödendi . TEB Bankası (20.000 EURO) henüz dönüş yapmadı. Bu durumda ne yapabilirsiniz

    • Gokhan dedi ki:

      Huseyin Bey dilekcenizi yada nasil bir basvuru yaptiniz benden harcama itiraz formunu doldurmami istediler.yardimci olursaniz cok sevinirim

  11. Hüseyin MAZI dedi ki:

    Halil bey 4 ay once calistatur adli sirketten agustosun 3 ü icin otel rezervasyonu yaptirdim. Tatile 20 gün kala tur sirketi rezervasyonunuz da sıkıntı var dedi baska bi otele yonlendirdiler bende istemedim ve rezervasyonu iptal ettirdim. Ayni gun halkbankasi na ters ibrAz icin basvurdum. Mail order olarak 9 taksit yapmistim 4 taksiti odendi gerisinin durdurulmasını istedim para iadem istedim hala bir sonuc çıkmadı. Napmamiz lazim

  12. EFTAL ASLAN dedi ki:

    Akbanka harcama itirazinda bulundum. 3 aylık ekstere dönemi. Ürün siparişi verdim. Hiç biri gelmedi. Yurt dışı olduğu için. Tahmini teslim tarihleri uzun oluyor. Internetten sipariş verdim. Hiç biri gelmeyince itirazda bulundum. Mal ve hizmet alınamadı yönüyle. Banka itirazımı hiç bir şekilde işleme almadı. Banka sorumluluğunu yerine getirmem zorunda. Sorumluluğunu yapmadığı yönünde dava açmak istiyorum . Varmıdır böyle bir şey. Mümkün müdür. Yardımcı olur musunuz. Yaklasik 40.000 tl tutarinda

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


3 + = dokuz

Sorunuz mu var?