Elektronik ticaret günümüzde reel ticari hayatın ana damarlarından biri haline gelmiştir. Artık mevcut yasal düzenlemeler elektronik ticaretin hızına yetişememiş ve yeni bir düzenleme yapma ihtiyacı doğmuştur. İşte bu ihtiyacın bir neticesi olarak da 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kabul edilerek yürürlüğe girmiştir. Mevcut yasal düzenlemenin hazır hale gelmesi için kanunun 01.05.2015 tarihinde uygulamaya konulması kabul edilmiştir.
Yeni elektronik ticaret kanunu ile elektronik iletişim araçları ile yapılan sözleşmeler hakkında bir takım düzenlemeler yapılmıştır. Fiziki olarak karşı karşıya gelmeksizin, elektronik ortamda yapılan her türlü ticari ilişki elektronik ticaret olarak adlandırılmaktadır.
Yeni elektronik ticaret kanunu ile ticari faaliyet yürüten firmalara bir takım sorumluluklar yüklenmiştir. Ticari faaliyette olan firmalar ürünlere ilişkin;
• Güncel ve tanıtıcı bilgilere yer vermek zorundadırlar,
• Kurulacak sözleşmenin sürecine ilişkin teknik bilgileri başlangıçta sunmakla yükümlüdürler,
• Sözleşme metnin sözleşme kurulduktan saklanıp saklanmayacağı husus ile sonrasında erişim imkanına ilişkin bilgiler ile ne kadar süre ile erişime açık kalacağı hususu konusunda bilgi vermek zorundadırlar,
• Uygulanan gizlilik kuralları ile olası uyuşmazlıklarda alternatif çözüm yolları bildirmelidirler.
Henüz sözleşme yapılmadan yukarıda belirttiğimiz hususların alıcıya bildirilmesi artık kanuni zorunluluktur. Bu hususlarda eksiklik olması halinde satıcıya önemli para cezaları verilebilir. Ayrıca satıcı sözleşme hükümlerinin ve genel işlem şartlarının alıcı tarafından saklanması için imkan sağlamak zorundadır.
Sipariş usulü ile yapılan elektronik ticaretlerde satıcı ödemeyi almadan önce; siparişin toplam tutarını ve sözleşmenin şartlarını alıcıya sunmak zorundadır. Sipariş alındığı anda satıcı bu teyidi elektronik iletişim araçları ile alıcıya yapmakla yükümlü kılınmıştır.
Yeni elektronik ticaret kanunu ile indirim ve hediye gibi promosyonlara ilişkin yarışmaların niteliğinin de açıkça belirlenmesi şart koşulmuştur. Yapılan yarışmalara ilişkin şartlar açıkça belirtilmeli ve alıcının kolaylıkla ulaşabileceği şekilde gösterilmelidir. Bu şartların şüpheye yer bırakmayacak şekilde belirlenmesi kanuni zorunluluktur.
Yeni elektronik ticaret kanunu ile reklam amaçlı SMS ve email gönderme ile arama yapma da sıkı şartlara bağlanmıştır. Reklam amaçlı iletiler ancak alıcının önceden vereceği onay ile gönderilebilir. Bu onay yazılı veya elektronik iletişim araçları ile alınabilir. Alıcının satın aldığı ürüne yönelik olarak kendisine gönderilen bakım, değişim ve onarım hususlarına ilişkin iletiler ticari gönderi olarak sayılmaz ve bu madde kapsamına girmez. Ayrıca esnaf ve tacir olan kimselere önceden onay alınmadan ticari iletiler gönderilebilir. Bu reklam içerikli SMS ve e-mailler alıcıdan alınan onaya uygun olarak gönderilmelidir. İleti içerisinde satıcı firmanın iletişim bilgileri açıkça gösterilmelidir. Aksi durumda ciddi para cezalarına hükmedilebilir.
Bu reklam içerikli SMS ve e-maillerle alakalı alıcılar tarafından verilen onay yine alıcılar tarafından sebep gösterme zorunluluğu olmadan geri alınabilir. Alıcının sahip olduğu bu red hakkına ilişkin hususta reklam amaçlı ileti içerisinde yer almalıdır. Alıcının red beyanı ile satıcılar 3 gün içerisinde reklam amaçlı SMS veya e-mail göndermeyi durdururlar.
Elektronik ticaret içerisinde en önemli faktörlerden biri de ticari faaliyette olan firmaların bu faaliyet nedeniyle elde ettikleri kişisel verilen korunmasıdır. İşten yeni elektronik ticaret kanunu firmalara bu verileri koruması konusunda önlemler alma sorumluluğu yüklemiştir. Olası bir ihlalde oldukça önemli cezaların ortaya çıkması muhtemeldir. Bu kişisel verilen 3. Kişiler ile paylaşılmaları ancak ve ancak kişisel veri sahibinin onayı ile mümkündür.
Yeni elektronik ticaret kanunu para cezalarını da oldukça ağır bir şekilde belirlemiştir. Buna göre;
• Bilgi verme yükümlülüğüne, siparişlere ilişkin ödemeden önce bedelin bildirilmemesi hallerinde, onay olmadan reklam amaçlı SMS veya e-mail gönderilmesi halinde ve gönderilen reklam iletisinin alınan onay uygun olmaması hallerinde muhataba 1.000,00 TL ile 5.000,00 TL arasında para cezası verilir.
• Siparişe ilişkin teyitleşmenin gecikmeksizin yapılmaması halinde, ticari amaçlı kurulan iletişimlerde muhatabın kimliğini açıkça belirleyecek bilgilerin sunulmaması halinde, reklam amaçlı gönderilen SMS ve e-mail de gönderenin iletişim bilgilerinin yer almaması durumunda muhataba 1.000,00 TL ile 10.000,00 TL arasından para cezası verilir.
• İndirim ve hediye gibi promosyonlar için yapılan yarışmalarda şartlarında açıkça bildirilmemesi ve reklam amaçlı SMS ve e-mail gönderilmesini reddeden kullanıcıya redde rağmen reklam içerikli ileti gönderen muhataba 2.000,00 TL ile 15.000,00 TL arasında para cezası verilir.
• Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın talebi üzerine ilgili kayıtları incelemeye sunmayan muhataba ise 2.000,00 TL ile 5.000,00 TL arasında para cezası verilir.
• Ayrıca reklam amaçlı gönderilen iletiler birden fazla kimseye gider ise verilecek olan ceza 10 kat kadar arttırılır.
Yukarıda belirttiğimiz para cezasını verme yetkisi yeni elektronik ticaret kanunu tarafından Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na verilmiştir.
Yeni Elektronik Ticaret Kanunu İle İlgili Soru Sormak İçin Hemen Tıklayınız!!